TMD purentafysioterapia

Purentaelimistön toimintahäiriöt (temporomandibular disorders, TMD) on yhteisnimitys leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten sairaus- ja kiputiloille sekä toimintahäiriöille.

Purentaelimistön fysioterapiassa asiakkaalta tutkitaan ryhti seisten ja istuen, hengitystapa, lihastasapaino, pään-, niskan- ja hartioiden asento sekä leukanivelen liikkuvuus ja toiminnallisuus. Purentaelimistöstä (leuka ja suun alue) fysioterapeutti tutkii niveläänet, arvioi suun avauksen poikkeamat, tunnustelee purentalihasten arkuudet sekä suun ulko- että sisäpuolelta ja arvioi leukanivelten passiivisen liikkuvuuden. Näiden pohjalta arvioidaan, onko vaiva lihas- vai nivelperäinen.

Fysioterapian yleisimmät hoitomuodot ovat alaleuan liikeharjoitukset, manuaalinen mobilisaatio, lihasten rentouttavat pehmytkudoskäsittelyt ja venyttelyt, lämpö- ja kylmähoito, TENS ja akupunktio

Hoitomenetelmät:

• Alaleuan liikeharjoitteet, leukanivelen mobilisointi traktiolla ja liu’uttaminen
  • Purentalihasten ja niska-hartiaseudun rentouttaminen käsittelyillä ja esim. akupunktiolla
  • Kotiharjoitteet

Valitse sinulle sopiva palvelu

Hyvinvoinnin moniosaajat esittelyssä

Lapin Liikuntaklinikalla työskentelee monipuolinen joukko terveydenhuollon ammattihenkilöitä, jotka haluavat sinun parastasi.
Kolme henkilöä puolivartalokuvassa

Miksi valita MDT- McKenzie selkäkuntoutus