Voiko minulla olla vatsalihasten erkauma?

Keskellä vatsaa sijaitsee pitkittäinen jännesauma, johon vatsalihakset kiinnittyvät. Suorien vatsalihasten välissä oleva jännesauma voi löystyä ja joskus myös ohentua. Tämä tarkoittaa, että suorat vatsalihakset erkaantuvat toisistaan sivusuunnassa sauman molemmin puolin. Tuen hävitessä keskeltä vatsaa suoliston rakenteet työntyvät ihmisen ponnistellessa lihasten välistä vatsan pintaan pullistumana. Voit tuntea pullistuman esim. selinmakuulta istumaan noustessa, jolloin vatsalihasten keskisaumaan nousee “patongin” muotoinen pitkittäinen pullistuma.

Vatsalihasten erkaantuminen on normaali asia raskauden aikana. Erkaantuessaan vatsalihakset antavat tilaa kasvavalle lapselle. Raskauden aikana vatsalihakset erkaantuvat toisistaan keskimäärin 4 – 8 cm. Synnytyksen jälkeen vatsalihasten tulisi palautua ennalleen pääosin kolmen kuukauden aikana, mutta pientä edistymistä tapahtuu vielä vuoden sisällä. Tämän jälkeen palautuminen vaatii oikeaoppista harjoittelua ja erkaumaa lisäävien liikkeiden välttämistä. Normaaliksi katsotaan tilanne, missä suorien vatsalihasten erkauma on 0,7cm – 2,2cm, sijainnista riippuen. 

Vasemmalla normaali keskisauma ja oikealla erkauma

 

Toimivan keskivartalon merkitys

 

Vatsalihakset muodostavat yhdessä selkälihasten ja lantionpohjalihasten kanssa keskivartalon tärkeän tukikorsetin. Tämä tukikorsetti osallistuu vartalon asennon ylläpitoon ja mahdollistaa meille luontevan liikkumisen. Koska vatsalihakset ovat merkittävä keskivartalon tuki, aiheuttaa erkauma sen, että vatsalihasten tuki jää puutteelliseksi ja paine siirtyy liikkeissä selälle ja lantionpohjan lihaksistolle. Selän lihakset, lihaskalvot, suoli-ristiluunivelet ja lonkkien toiminta kuormittuvat, kun etupuolen “vetoketju” eli jännesauma avautuu. Erkauman myötä voimansiirto sekä ylä- ja alavartalon että oikean ja vasemman keskivartalopuoliskon välillä heikkenee ja lisää riskiä liikkumisen ja toimintakyvyn häiriöille. Erkaumaan mahdollisesti työntyvä suoliston osa voi puolestaan aiheuttaa suolen toimintahäiriöitä mm. ummetusta tai vatsan turvottelua. Jatkuva vatsan jännittäminen taas vaikeuttaa normaalia palleahengitystä. Erkauma ei siis todellakaan ole vain kosmeettinen haitta, vaikka alavatsan pullottaminen onkin myös itsetuntoa laskeva tekijä. 

Erkaumaa pidetään yleensä synnyttäneiden naisten ongelmana, mutta erkaumaa voi esiintyä yhtälailla myös miehillä. Syynä voivat olla mm. raskas fyysinen työ, ylipaino tai sidekudoksen heikko rakenne. Erkauma ei johdu laiskuudesta tai liikunnan puutteesta, mutta oikealla harjoittelulla erkaumaa voidaan ehkäistä ja kuntouttaa. 

Jos sinulla on epämääräisiä kipuja lantion alueella, selkäkipuja tai keskivartalo tuntuu heikolta voi syynä olla erkauma. Jos synnytyksen jälkeen tietyt liikkeet ovat tuntuneet haastavilta tai jopa vastenmielisiltä, voi olla syytä tarkistaa vatsalihasten toiminta. Epäiltäessä erkaumaa voi ottaa yhteyttä mm lantionpohjafysioterapeuttiin. Erkaumaa tutkitaan sormin etsimällä vatsalihasten reunat ja mittaamalla tämä väli sekä levossa että jännityksessä. Lapin Liikuntaklinikalla käytössä on myös tarkka ultraäänilaite, jolla erkauman suuruus voidaan mitata tarkasti ja seurata erkauman muutosta harjoittelujen edetessä. Myös syvien vatsalihasten oikea aktivointi voidaan hyvin oppia ultraäänen avulla. 

 

Miksi minä kiinnostuin erkauman hoidosta

 

Erkauma alkaa onneksi olla useille jo tuttu termi, mutta näin ei ollut vielä 13 vuotta sitten, kun itse olin synnyttänyt kolmannen lapseni. Noin vuosi synnytyksen jälkeen alaselkäni alkoi kipeytyä. Olin aina liikkunut aktiivisesti mutta nyt jumpalla vatsalihasten tekeminen oli todella vaikeaa ja seuraavana päivänä kipu tuntui aina selässä. Painojen kanssa tehtävät liikkeet oli pakko jättää pois koska keskivartaloni petti niin pahasti. Huomasin myös, että palleahengitys ei onnistunut vaan hengitin pinnallisilla lihaksilla. Tutkimuksissa todettiin, että minulla oli 7cm:n erkauma vatsalihaksissa. Opettelin syvien vatsalihasten aktivoinnin, vältin minulle sopimattomia liikkeitä ja vaihdon hikijumpat pilatekseen. Sinnikkään harjoittelun avulla sain keskivartaloni taas toimimaan ja olen pystynyt taas tekemään lähes kaikkea mitä ennen raskauksiakin. Mittauksissa erkauma on tällä hetkellä normaalin rajoissa ja selkäni kivuton. Toivon oman kokemukseni rohkaisevan muitakin selkäkipuisia selvittämään myös erkauman mahdollisuuden kipujen syynä, sillä siihen on saatavilla apua.

 

Ft Anne Sirviö, lantionpohjafysioterapeutti

 

Tyypillisiä oireita ovat:

  • Epämääräiset kivut lantion alueella
  • Selkäkipuja
  • Keskivartalo tuntuu heikolta
  • Ummetus tai suolisto-oireita

Lue myös nämä blogikirjoitukset