Seistessä ja liikkuessa jalkoihin kohdistuu voimia kahdesta eri suunnasta. Kehon paino tuottaa kuormitusta alaspäin ja alusta, jolla seistään tai liikutaan tuottaa kuormitusta ylöspäin. Mikäli kuormitus kohdistuu epätasaisesti alaraajaan jalan virheellisen asennon vuoksi, koemme sen yleensä kipuna jossain alaraajan nivelessä tai selässä.

Esimerkkinä kuormituksen epätasapainosta voi esiintyä plantaarifaskiittia (kantakalvon kiputila), akillesjänteen tulehduksia ja polvikipuja. Ennen kuin meille edes tulee kipuja, voi epätaloudellisen jalkojen kuormituksen huomata jalkojen kovettumista tai känsistä. Yksilöllisesti valmistetuilla pohjallisilla on mahdollista muuttaa näitä voimia jalan kannalta optimaalisemmaksi, jolloin polviin ja jänteisiin ei kohdistu virheellistä kuormitusta. Pohjallisella lievitetään alaraajan kiputiloja, muokataan alaraajan linjausta, tuodaan liikkumiseen keveyttä ja helppoutta sekä tasataan jalkaterään kohdistuvaa painetta.

Entä lapset? Tarvitsevatko lapset tukipohjallisia? Kaikilla pienillä lapsilla on lattajalat, mikä on normaalia. Lapsen jalkaholvi alkaa kehittyä 4–5 vuoden iässä ja 7–8 vuoden iässä normaali jalkaholvi alkaa näkyä.  Joillain lapsilla jalkaterä jää holvittomaksi tai holvi jää matalaksi. Jalkaholvin korkeus ei kuitenkaan yksinään ole ongelma vaan oleellista on, liittyykö matalaan jalkaholviin liiallista pronaatiota, eli nilkkojen kiertymistä sisäänpäin ja kipua. Matala jalkaholvi ja liiallinen pronaatio saattaa kehittää lapsella epänormaalin kävelytyylin, mikä altistaa esim. kantapääkivuille (Severin tauti) tai polvikivuille (Schlatterin tauti). Useimmiten nämä kivut ilmenevät 10–15-vuotiailla lapsilla. Yhteistä lasten nilkka-, polvi- ja kantapääkivuille on kasvulevyn ärtyminen liiallisesta vetorasituksesta, mikä voi aiheuttaa kipuja ja epämukavuutta. Matala jalkaholvi ja ylipronaatio saavat polven romahtamaan sisäänpäin ja lisää polvijänteen, polvilumpion sekä akillesjänteen kuormitusta.

Niin aikuisilla kuin lapsillakin jalkaterät ja kävelytyyli tulee arvioida yksilöllisesti. Ensisijaisesti alaraajaongelmissa tulee aina aloittaa alaraajan toimintaa tukevat harjoitteet. Yksilöllisen arvion mukaan voidaan tehdä tukipohjalliset harjoittelun tueksi ja kipujen lievittämiseksi. Alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti osaa arvioida hyötyykö asiakas pohjallisista sekä osaa tehdä pohjallisiin tarvittavat muutokset ja ohjata juuri kyseiseen vaivaan sopivat yksilölliset harjoitteet, joita kontrolloidaan tarpeen mukaan.

Yksilöllisesti valmistetut ja muotoillut FootBalance Medical – tukipohjalliset saat Lapin Liikuntaklinikalta.

Pasi Lambacka

ft (YAMK)-OMT, sertifioitu urheilufysioterapeutti,

alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti

Vaivaako plantaarifaskiitti, onko kantapää tai polvi kipeä, hyötyisitkö tukipohjallisista?