Musiikkifysioterapia

Vuosittain jopa 89 prosentilla muusikoista esiintyy tuki- ja liikuntaelimistön oireita, joiden vaikutus näkyy toiminta- ja suorituskyvyssä. Tutkimusten mukaan ammattimuusikoilla esiintyy eniten olkapäiden, ranteiden, alaselän ja niskan oireita. Opiskelijoilla kivut esiintyvät useimmiten yläraajoissa ja selässä.

Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ilmenevät usein eri kiputuntemuksina. Tutkimusten mukaan 12 kuukauden aikajanalla muusikoista jopa 93 prosentilla esiintyi lihasperäisiä kipuja. Kipu vaikuttaa soittokapasiteettiin jopa 84,4 prosenttisesti.  Soittoasento voi muuttua huomaamatta, koska ihminen automaattisesti vaihtaa asentoa kivusta poispäin. Tämä aiheuttaa puolestaan uusia ongelmia tuki- ja liikuntaelimistössä. Muusikoilla, joilla on käytössään kolme instrumenttia, tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia esiintyy vähemmän. Kokonaisvaltainen kuormittaminen ennalta ehkäisee tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia, tästä syystä monipuolinen harrastaminen on tärkeää.

Monipuolisen harrastamisen lisäksi soittoergonomialla on suuri merkitys tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien ennaltaehkäisyssä ja oireiden hoidossa. Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmilta voitaisiin välttyä hyvällä soittoergonomialla. Soittoergonomiaan vaikuttaa yksilöllinen soittoasento ja vartalon liike, mutta myös instrumentin ja itse soittajan koko. On myös tärkeää huomioida soittajan sijoittuminen orkesterissa suhteessa kapellimestariin sekä nuotteihin. Tämä tulee esille myös muissa soittokokoonpanoissa kuten bändeissä. Erilaisiin instrumentteihin on tarjolla erilaisia apuvälineitä, kuten yksilölliset tuet.  Hyvä soittoasento vähentää tuki- ja liikuntaelimistön kuormitusta ja vaikuttaa soittamisen helppouteen, soundikin kuulostaa paremmalta. Ajan varaaminen fysioterapeutille olisi hyvä tehdä matalalla kynnyksellä, jotta vältyttäisiin sairaspoissaoloilta.

Musiikkifysioterapian tavoitteena on ennaltaehkäistä ja vähentää tuki- ja liikuntaelimistön kipuja ja rasitustiloja.

Musiikkifysioterapian sisältö

Fysioterapiassa kartoitetaan soittoergonomia, kivut ja oireet sekä pyritään löytämään kivun aiheuttamat syyt. Fysioterapiassa hyödynnetään terapeuttista harjoittelua, joka sisältää mm. spesifejä harjoitteita kehon toiminnan palauttamiseksi. Tärkeää on lisätä monipuolista rasitusta ja vahvistaa heikkoja lihasryhmiä. Fysioterapia sisältää myös usein erilaisia manuaalisia käsittelyitä kuten myofaskiaaliset käsittelyt, nivelten mobilisoinnit, lymfaterapia ym. Meillä Lapin liikuntaklinikalla on käytössä monipuoliset terapiatilat, koska tilamme ovat samassa yhteydessä Lapin urheiluopiston kanssa.

Laura Tuomi

Fysioterapeutti, lymfaterapeutti (LYKO), sertifioitu urheilufysioterapeutti

Urheilufysioterapian ja lymfaterapian asiantuntija Laura Tuomi on on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinvammoihin.

Johanna Johansson

Fysioterapeutti AMK

Johanna Johansson on kouluttautunut monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien hoitamiseen.