Fysiotreeni – ”You can´t go wrong with strong”

Lapin Liikuntaklinikalla tarjoamme asiakkaillemme Fysiotreeni- voimavalmennusta, mikä on tieteelliseen näyttöön perustuvaa, turvallista ja tavoitteet saavuttavaa, fysioterapian ammattilaisen ohjauksessa tapahtuvaa harjoittelua.  Tavoitteena on tukea fysioterapialla saavutettuja tuloksia kuntoutuksen jälkeen sekä ennaltaehkäistä uusia toimintakyvyn haasteita. Etenkin pitkittyneet vaivat ovat kehittyneet pidemmän ajan kuluessa, joten toimintakyvyn palauttamiseen ja kehittämiseen tarvitaan järjestelmällistä tukea pidempäänkin.

 

Kehittävä voimaharjoittelu on fyysistä aktiivisuutta, jolla kehitämme kehomme voimantuotto-ominaisuuksia. Voimaharjoittelu on ollut osa urheiluvalmennusta vuosien ajan, mutta on tärkeää heti todeta, että kehittävästä voimaharjoittelusta on hyötyä kenelle tahansa. Olit sitten lahjakas kilpaurheilija esim. kestävyys-, kamppailu-, palloilu-, yksilö- tai joukkuelajissa, harrasteliikkuja, ikääntynyt, nuori tai ruuhkavuosien keskellä seilaava uraohjus. Voimaharjoittelulla voidaan kehittää terveyttä, fyysistä suorituskykyä, hyvinvointia ja muokata kehonkoostumusta. Ammattilaisen laatima, yksilölliset ominaisuudet ja tarpeet huomioiva voimaharjoittelu ohjelma/suunnitelma sopii eri-ikäisille niin kuntoutukseen, kuntoiluun kuin myös urheiluun. Lukuisissa tutkimuksissa on pystytty todistamaan, joissa tutkimuskohteena on ollut laaja-alaisesti useat eri urheilulajit, maat, ikäryhmät sekä sukupuolet, kuinka voimaharjoittelu on avain asemassa, kun tavoitteena on yleisesti vammojen ja urheiluvammojen ennaltaehkäisy.

 

Kaikki liikkuminen tai kehon osan liikuttaminen edellyttävät voimantuottoa. Mikäli haluat kehittää omaa liikkumistasi jollain tavalla, tarvitaan yhtenä osana jonkinlaista voimaharjoittelua. Yleisesti voima jaetaan kolmeen eri lajiin eli nopeusvoimaan, kestovoimaan ja maksimivoimaan. Urheilulajien voimantuottotavoissa on eroa. Pituushypyssä nopean voimantuoton merkitys korostuu. Kestovoimaa tarvitaan esimerkiksi pikaluistelussa, jossa on kyettävä tuottamaan lukuisia teholtaan submaksimaalisia lihassupistuksia peräkkäin. Maksimivoimaa on pystyttävä tuottamaan rajoittamattomassa ajassa esimerkiksi voimannostossa. Useissa lajeissa taas tarvitaan jonkinlaista yhdistelmää edellisistä. Näitä kaikkia ominaisuuksia pystymme kehittämään onnistuneesti toteutetun, yksilölliset tarpeet huomioivan harjoitteluohjelman avulla.

 

Kehittävä voimaharjoittelu vaikuttaa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin monin tavoin lisääntyneen suorituskyvyn lisäksi. On sitten kyse kehomme luista, lihaksista, nivelistä, nivelsiteistä tai jänteistä, niin kaikilla näillä rakenteilla on kyky adaptoitua voimille, jota niiltä vaaditaan. Tuki- ja sidekudokset sekä luiset rakenteemme voivat vahvistua, mikä alentaa vammariskiä tuki- ja liikuntaelimistön osalta. Nopean voimantuoton kehityksellä ehkäisemme kaatumisia. Lihaskuntoa kehittävällä voimaharjoittelulla voidaan ennaltaehkäistä esim. II-tyypin diabetesta. Lisääntynyt lihasmassa taas lisää energian kulutusta niin liikkeessä kuin levossakin, minkä vuoksi se helpottaa kehonkoostumuksen hallintaa ja vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Lihasmassa suojaa myös kehoamme. Kaiken tämän lisäksi säännöllisellä voimaharjoittelulla on todistetusti positiivisia vaikutuksia elämänhallintaan, mielialaan, elämänlaatuun, itsetuntoon, minäkuvaan ja minäpystyvyyteen.

 

Liian nopea ja kovatehoinen kuormituksen kasvattaminen voi aiheuttaa helposti tuki- ja liikuntaelinten vammoja, jos emme ole aikaisemmin tottuneen kehomme ja sen rakenteiden kuormittamiseen. Jos kasvatamme kuormitusta asteittain, unohtamatta lepoa ja palautumista, niin kehostamme tulee vahvempi ja kestävämpi, kuten kreikan tarujen Milo, joka on sankaritarinoiden malliesimerkki progressiivisesta voimaharjoittelusta. Fysiotreeni-palvelu on mahdollista toteuttaa myös kustannustehokkaasti pienryhmissä, jolloin harjoittelu voidaan toteuttaa osana työpaikan työhyvinvointi-ohjelmaa. Pienryhmiin voidaan nivoa yhteen myös ravitsemuksellinen osuus sekä tarvittaessa verikokeet Liikuntaklinikan oman lääkärin kautta.

(Lähteet:

Walker, B (2012). The Anatomy of Sport Injuries, second edition, Nutbourne, Chichester, Lotus Publishing.

Rytkönen, T (2020). Voimaharjoittelun käsikirja, EU, Fitra Oy

Hulmi, J (2016). Lihastohtori, Saarijärvi, Fitra Oy

Edgley, R (2020). The art of resilience, Strategies for an unbreakable mind and body, London, HarperCollins Publishers.

Edgley, R (2021). Blueprint, build a bulletproof body for extreme adventure in 365 days, London, HarperCollins Publishers.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Fysioterapeutti, voimavalmentaja           Fysioterapeutti, voimavalmentaja

Mikko Petäjäniemi                                        Markus Mäkiniemi  

Instagram: https://www.instagram.com/fysiomikko/                          Instagram: https://www.instagram.com/markusmakiniemi/

Fysioterapeutin ohjaama voimaharjoittelu



Muita uutisia